Historie van het baanwielrennen:

Het is niet eenvoudig om een begin te maken. Het begin zal rond 1890 zijn.
De baansport is één van de oudste vormen van de wielersport. Immers de wegen waren niet geweldig, veel landen verboden wegraces en echte baanpistes waren in eerste instantie niet meteen voorhanden. Bovendien is er zoveel gebeurd, dat het ondoenlijk is alles te beschrijven. Het zal dus een, altijd onvolledig, overzicht worden van de baansport. 1905 is een cruciaal jaar voor het baanwielrennen. De Nederlandse regering verbood de wegwedstrijden en dat werd het moment om wielerbanen te bouwen. Daarvoor was in 1900 al de Union des Cyclisme International opgericht en de eerste wereldkampioenschappen onder leiding van de UCI gehouden. 
Bekende wielerbanen zijn er onder anderen in Alkmaar, Rotterdam, Amsterdam, Gent en natuurlijk in het Omnisport Centrum in Apeldoorn. Na jaren een betonnen baan te hebben gehad in Apeldoorn is met de komst van het Omnisportcentrum de mogelijkheid gekomen te baanwielrennen in de omgeving van Deventer. 

DRV de Zwaluwen is lid van de “Vrienden van de Adelaar”

Vrienden van De Adelaar is een initiatief van de Baancommissie om het baanwielrennen zoveel mogelijk body te kunnen geven.
Vrienden van De Adelaar bestaat uit verenigingen die zich door hun aansluiting verzekerd weten van:

  • dezelfde tarieven voor hun leden als de Adelaarleden wat betreft baanwielrennen
  • voorrang bij het verkrijgen van kaarten bij evenementen
  • deelname aan de clubkampioenschappen 
  • voorrang bij het deelnemen aan bijzondere evenementen en ceremonies

De contributie wordt jaarlijks door de aangesloten verenigingen betaald en men kan deze contributie terugverdienen voor zijn verenging door het leveren van:

  • trainers
  • mecaniciens
  • ehbo’ers
  • administratieve ondersteuning

Als Zwaluwlid kun je dus korting krijgen bij baanactiviteiten! Neem wel je licentie even mee om aan te tonen dat je lid bent van onze club.
Voor tarieven: http://www.adelaar.org/index.php/tarieven

Nog nooit op de Wielerbaan gereden?

Baanwielrennen is een andere discipline dan het fietsen op de weg!
Volg eerst een opstap cursus!
Voor je eigen veiligheid maar zeker ook voor de andere baanrenners!

  • Volg een opstapcursus op vrijdagavond of organiseer een Clinic met een groep vrienden of clubgenoten. http://www.adelaar.org/index.php/opstap-clinics . Binnen twee uur leer je de belangrijkste grondbeginselen van het baanwielrennen. Aan het einde van de clinic rijdt je tot aan bovenin de baan! Alleen of onder begeleiding.
  • Na de eerste opstaptraining en/of clinic is het raadzaam om op maandagavond een vrije training te volgen. Meldt je bij de(track) trainers aan de baan zij helpen je graag verder door bijvoorbeeld even mee te rijden. Men is te herkennen aan het gele shirt. 
  • Op woensdagavond is het vaak veel drukker, indien je wilt kan een tracktrainer je op deze avond begeleiden. Zij zijn ervoor! 

Waarom is het rijden op een wielerbaan belangrijk?

  • Het rijden op een baan is belangrijk voor de ontwikkeling van een renner. Hij leert spelenderwijs sturen, reageren en omgaan met snel wisselende situaties
  • De vaste vrij lichte versnelling van +/- 50 x 16 zorgt voor een soepele trapfrequentie
  • Tevens biedt het rijden op de baan een leuke afwisseling in combinatie met het wegwielrennen en/of het veldrijden. 

 Belijning op de baan:

  • Meetlijn = Op 20 cm vanaf de binnenzijde van de baan loopt een zwarte lijn. De meting vindt plaats aan de binnenzijde De afstand wordt om de 10 m oplopend aangegeven met cijfers. De 5 meter wordt met een merk aangegeven.
  • Sprinterslijn = Rode lijn op 85 cm vanaf de binnenzijde van de baan.
  • Stayerslijn = Op 1/3 van de totale breedte van de baan loopt de blauwe stayerslijn.
  • Finishlijn = Aan het eind van een recht gedeelte een loodrechte zwarte lijn van 4 cm breed in het centrum van een 72 cm brede witte band. De finishlijn loopt door op de balustrade.
  • 200 meter lijn = haaks op de baan 200 m voor de streep-kwalificatie sprint.
  • Achtervolgingslijn = Precies in het midden van het rechte gedeelte, in elkaars verlengde, tot het midden van de baan zijn twee rode lijnen getrokken. Dit is vertrek- en aankomst bij achtervolgingswedstrijden.

Wedstrijdvormen:

We kunnen de baanwedstrijden verdelen in drie groepen:

  1. de sprintonderdelen
  2. de duur onderdelen
  3. een combinatie van sprint en duur = Omnium

1. Tot de sprintonderdelen behoren:

  • individuele sprint + 200 m. kwalificatie
  • teamsprint
  • keirin
  • tijdrit (500 m of 1 km)

 2. Tot de duuronderdelen behoren

  • individuele achtervolging
  • ploegenachtervolging
  • scratch
  • puntenkoers
  • koppelkoers

3. Het Omnium - gecombineerde onderdelen sprint en duur

  • vliegende ronde 250 m
  • puntenkoers
  • afvalkoers-elimination
  • individuele achtervolging
  • scratch
  • 1 km tijdrit
    (de afstanden zijn aangepast, zowel bij de mannen als de vrouwen)

Baantrainingen

Kijk altijd voor actuele informatie op de kalender!!!
http://www.adelaar.org/index.php/kalender-2012

Algemeen:

  • Maandagavond - vrije training - jeugdtraining - wedstrijden. Altijd op de kalender kijken
  • Dinsdagavond - Dernytraining
  • Woensdagmiddag - Jeugdtrainingen
  • Woensdagavond - Vrije training
  • Donderdagmiddag – Seniorentraining 50+
  • Donderdagavond - Wedstrijdgerichte trainingen
  • Vrijdagavond – Opstapavond
    (van te voren inschrijven: http://www.adelaar.org/index.php/inschrijven-wedstrijden-opstaptrainingen
  • Zaterdag - Wedstrijden
  • Zondag - Nationale trainingen - wedstrijden

Voor meer over baanwielrennen, de activiteiten en agenda:

 

Foto's Baanwielrennen

Ga naar boven